Yea, I'm sorry, but I'm not translating

If someone else feels up to it, OK, but I think it's a very important subject, for all kind and nice people out there.
hrm
by Force on Tue Jul 28, 2009 2:24 am
"Everybody plays everybody, that's everything every one ever does." Saffron, Firefly.
Asså, jag har hängt med grymma snubbar. Jag har vart med när den charmiga färgen på ytan spricker. Jag har sett folk jag litat på svika mig. Jag har sett folk jag tycker om, liksom framför mina ögon, förvandlas till fulhet.
Det VERKAR som, att ju mer socialt skillad en person är, desto mer kan han få dig att lita på honom, desto mer tror du att du är värd för honom, men när man vänder ryggen till blir man körd i röven.
En av mina polare i oslo nu är jävulskt grymm. Jag ser hans rövslickar-game, det är extremt. Han blir tårögd när han sitter och berättar hur mycket han älskar en tjej, och när hon sticker ut på dass viskar han "tror du vi kan sätta henne båda två?" Han rövslickar chefen, rövslickar mig, rövslickar åt alla håll och kanter.
"Du är som en bror, jag har alltid önskat att jag haft en, men jag har bara systar liksom. jag skulle göra allt, bråkar nån så bara ring, jag drar upp hela stan och så gör vi slarvsylta av snubben."
Smile and wave boys, smile and wave.
I mina ögon suger det här åt helvete. Det är fint att höra, men seriöst, va fan liksom? Ärlighet är en hörnsten hos mig, och det här skär sig skarpt. Snubben kan smeka egot på vem som helst rakt upp i skyarna, och jag är glad att jag gjort ALLT för att förminska mitt ego, för annars skulle jag bara vara en spelpjäs. Nu ser jag. Och jag tycker det är vidrigt. Jag lär mig ALLT jag kan om det, OFC, för det är oerhört socialt skillat, men skulle jag själv köra på så tror jag jag hade spytt ut mitt hjärta.
Och vi satt o snackade om det här ikväll, alla tre, om hur man litar på någon, och sedan blir man bränd. Både tjejen och snubben sa typ att de blivit brända utav helvete, och att det var svårt att lita på folk, medans jag förespråkade att man ger folk en chans. Mjölken surnade i kylskåpet av rent djävulskap liksom, lögnerna som svävade runt i rummet.
"En vänskap är ett utbyte, ger inte någon part så är det kört"- Eka, (något liknande sa du i någon post iaf^^)
Och, fan altså, nu har jag en mätare i huvudet för vem som ger och tar, och märker jag att någon fiser iväg på fel håll får han kicken ur min bekantskaps krets. Bara att jag blivit påverkad så långt gör mig nästan lite ledsen, jag ser mig som en god person liksom och ger gärna, men helvete va sur jag blir när jag ser någon uttnyttja en snäll människa. Men rätt social-skills är det en baggis. Man kan ju totalt suga ut folk. Jag har sett det nu.
EXEMPEL: Att Utnyttja En Snäll Människa:
1: Ge honom uppmärksamhet
2: Behåll ditt eget värde någorlunda. Uppmärksamhet är bara värt något från någon som själv har värde.
3: Visa att du är givmild, att ni har en relation där ni ger. Köp kaffe till din snälla människa och INSISTERA på att a: han SKA ha kaffe, för det är han värd. b: Betala.
4: Skaffa en speciell relation, visa hur mycket han är värd
5: DHV dig själv, få högt värde, få människan att inse att DIN vänskap är värd enormt. Använd saker som:
Kvinnor, pengar, kompisar, kontakter, VIP-inträde, förtroende.
6: Fråga INTE om en tjänst. Säg: Jag skall ha den här. Jag skall ha den där. Får ni personen att BÖRJA ge så är karusellen igång. Och varför skulle han inte börja ge när du redan varit så givmild? Han ligger ju fortfarande på plus liksom.
7: Det är viktigt att inte fråga. Det är SJÄLVKLART att han kommer ge, er relation är ju speciell liksom.
8: Skapa behov som rättfärdigar att er snälla människa ger mer än han fått. Basera det här på er vänskap, du hade gjort exakt samma sak för honom, men just nu har DU ett behov.
9: Nu skall vanan vara inne, att han ger dig, det du vill ha. Du ber inte, du tar. Ditt värde är högt. Din vänskap ovärdelig. Att vara fiende med dig är oerhört otrevligt och snudd på farligt.
10: Om personen inte går med på ett krav från dig, bli ARG, berätta att det precis är sådant som du ogillar, att det är sådana människor är, att man inte kan lita på folk. Respekterar han vad han kanske kan få ut av er relation är det här nog. Skulle han vilja säga upp vänskapen, be om ursäkt (PROFOUNDLY), du visste att du gjort fel, du skulle aldrig svika DIG om du vetat att det var så viktigt, eller att det skulle gå så fel. Smickra egot på alla sätt, "jag skall introducera dig för XYZ i göteborg, vi kommer in VIP, och du kommer sitta där som en kung. Inte jag är kung liksom, DU blir kung för du är den där ledartypen. Du kommer liksom ge mig order, "Nisse, kan jag komma upp och laga soppa? Nisse, kan jag bara lägga mig lite i din soffa? Nisse, ge mig din kudde..."
Veka punkter för smicker kan vara:
Ledaregenskaper
Kläder (var det den tröjan du köpte?)
etc...
11: Lova att ge tillbaks mer än du får. Låna hundra idag, lova tvåhundra imorgon. "jag får pengar på måndag. Du får tusen." VA INTE RÄDD ATT DRA PÅ, men gör det lite i taget. Tanken om att personen kan få ut något mer av relationen gör att han investerar.
"Betala taxin, jag betalar tillbaks imorgon."
När det kommer till kritan, så är ju er relation mycket mer värd än pengar, och ERKÄNN DIN SKULD. Kan du inte betala tillbaks på måndag, så erkänn. "Jag är pank, men jag ska fixa."
12: Han vet, att försöker han kräva tillbaks pengarna riskerar han inte bara er relation, men ÄVEN att någonsin få tillbaks pengarna. Se till att låna mer utifrån behov. Var pank. Behöv mat. Behöv komma hem. En snäll människa ser till att en kompis inte svälter liksom, eller sover ute.
13: Skulle kompisen gå från A-> B och och en dag säga "Nej, du kan inte sova längre hos mig" tex. VAD ÄR DET FÖR KOMPIS? Kan inte en KOMPIS låta dig SOVA där? VILKET SVEK! ATT DU BLIR SVIKEN SÅ AV NÅGON DU KÄNNER! Det är nästan värt att bli fiende om ett sånt ruttet dåd, och då är det inte fel att ha DHVat om att du på något vis är farlig, eller kan skada personens rykte/karriär/häsla. Bara du är lätt sinnessjuk när du blir arg och kan slå sönder bilar/fönster/liknande kan vara motivation nog för att inte riskera ditt fiendeskap.
14: När relationen håller på att rinna ut ur sanden: PUMP STATE. PUMP EGO. Nya löften, framtidsplaner "Vi kommer bli kompanjoner, dela allt 50/50". INVESTERA, få honom att hålla med. Acceptera inte "mmmmh", utan få ett "JA".
15: Få personen att INSE att du VILL betala tillbaks.
"Jag ringde hem och bad mamma skicka pengar. Fattar du inte att jag skäms? Jag berättade för henne att hon måste skicka, för jag skäms över att låna hela tiden, det är inte så en kompis skall vara."
16: Säg det personen tänker åt honom, twista åt ditt håll:
"Jag VET att det är bara några kronor, men många bäckar små, det blir ju mycket till slut."
17: Berätta hur du är, att du alltid ger allt du har för en kompis, att det är sådan du är, att du inte kan hjälpa det. Tala nedlåtande om personer som inte klarar av att ha en så öppen och givmild relation. Detta sätter föväntningar på er egen relation.
Step to step process. Är det bara jag som tycker det här ger en avsmak i munnen? Att en relation inte handlar om vad man kan få ut av en annan människa, utan i grunden bara handlar om att det är skönt att ha folk omkring sig som man litar på. LITAR PÅ. Inte uttnyttjar. Jag får svårare o svårare att lita på folk, när jag ser det här hända. Just nu känns det som jag spelar min polare, för jag vill se hur han spelar mig och lära mig av det, medans han tror han spelar mig. Tillbaks till mitt inledningcitat:
"Everybody plays everybody, that's everything every one ever does."Jag är polare med honom för vad jag kan få ut av relationen, rent lärdomsmässigt. Det känns falskt, men jag är här för att lära mig. Varje dag väger jag + och -, för rent känslomässigt vill jag sluta tvärt av för det känns så vidrigt. OCH jag har SETT det här HÄNDA med så MÅNGA RELATIONER. Det HÄR är extremt, den jag är i nu, för jävlar liksom, men det bara förtydligar annat jag sett länge, att det verkar snudd på omöjligt att hitta en relation med en shysst snubbe som inte suger ut en. Min personliga tanke om hur man hittar en bra polare ser ut ungefär såhär:
- Du kan INTE lita på att vad personen tycker om DIG är relevant. Vad någon tycker om dig kan ändras snabbt.
- Vad som är viktigt är att hitta en person med inre värderingar. Någon som är snudd på religiös, eller någon som helt enkelt bestämt sig för att vara en god människa i allmänhet, och vars inre värderingar är viktigt för personens indentitet.
-eller-
- Ha övertaget i relationen.
Just nu finns det inget annat för mig, jag kan ha min naiva vackra syn på världen som en sanning, men samtidigt har ett hörn av min hjärna en koll på vad som händer, rent kallt, som sanning nummer två.
Naturligtvis vill jag ha kommentarer på det här. Övertyga mig gärna om att jag har fel i allt det jag säger.